Perjudicis d’una Alimentació NO Saludable

Posted on Actualizado enn

Bona tarda!

Cada dia queda més clar que el paper de la Nutrició va més enllà de “l’Operació Bikini”. Tot i que no ens enganyem, les dietes que suposadament fan miracles encara segueixen sent molt populars, massa!! Però al final qui sembra bons hàbits recollirà salut!

Res més, no hi ha més secret, però el que sí que hi ha és feina a fer, molta feina! I aquí ve la feina dels Dietistes-Nutricionistes i la meva en particular, que la gent agafi consciència, i no només dels beneficis de portar una alimentació saludable, sinó dels perjudicis de portar una mala alimentació i un mal estil de vida.

Mirant les estadístiques, el percentatge de gent que sap que una bona alimentació es relaciona amb una bona salut és molt alt, però curiosament, si formulem la pregunta al revés, només l’11% dels europeus pensa que una mala alimentació perjudica la seva salut (dades de la EFSA).

datos oms enfermedades y alimentación. Dietista-nutricionista Mataro y Maresme

Per tant, davant d’aquests resultats, val més donar-li la volta a la truita, i explicar-ho d’una altra manera, a veure si així queda més clar;

Quatre són les malalties que causen el 80% de les morts: les malalties cardiovasculars, la Diabetis tipus II, les malalties respiratòries i el càncer.

Tal com mostra el gràfic adjunt, un 79% de les malalties tenen relació amb l’alimentació.

Practicar activitat física de manera regular, No fumar i una Alimentació Saludable (que no és el mateix que variada) previndria el 70% de les embòlies cerebrals, el 80% de les malalties del cor, el 90% de les Diabetis II i el 70% dels càncers. 

D’acord…Ja sabem que fumar és dolent i que hem de moure’ns per tenir més qualitat de vida. Però que sabem de com afecta directament el que mengem a la nostra salut??

Segons l’OMS i la FAO, el patró d’Alimentació Saludable ha de complir el següent;

– 55% de Carbohidrats, dels quals < 10% han de ser simples, és a dir sucres, tot i que la més recent de les recomanacions és disminuir aquesta quantitat al 5% (equivalent a 25 g o 6 cullerades de postres), per evitar problemes de salut com Obesitat, Diabetis II derivades del sobrepès i càries dentals, entre altres.

El consum de sucre a Espanya és del 17%.

–  30% de greixos, dels quals menys del 10% han de ser d’origen saturat.

El consum de greixos saturats a Espanya és de l’11-12,9% segons l’estudi ENRICA  (Estudio de Nutrició y Risc Cardiovascular a Espanya).
Segons aquest estudi, les fonts més importants de greixos saturats a Espanya són els formatges (16,3% del total), embotits i carns processades (14,6%), llet i productes làctics (11,6%) i la pastisseria, brioixeria i galetes (11,6%). Altres fonts importants de greixos saturats en aliments no processats són les carns vermelles (11,98%) i els olis vegetals (9,64%)

Un excés de greixos saturats està directament relacionat amb les malalties cardiovasculars, l’Obesitat i danys col·laterals com la Diabetis II.

15% de Proteïnes, és a dir, les ingestes dietètiques de referència per a la població espanyola estarien establertes en 54 g/dia per homes i 41 g/dia per les dones (Moreiras et al., 2011).

La ingesta observada de proteïna a Espanya en homes és de 109 g/dia i en dones de 88 g/dia (Libro Blanco de la Nutrición).

Un excés de proteïnes en la dieta, la qual majoritàriament és d’origen animal, implica greus problemes de salut, com Obesitat, trastorns cardiovasculars, hipertensió i problemes renals, relacionats amb una major ingesta de calories, greixos saturats, colesterol i sodi.

Entre 25 i 38 grams de fibra, tan soluble com insoluble, present en fruites, verdures, fruits secs, llegums i cereals integrals entre altres.

Segons dades de l’última Enquesta Nacional d’Ingesta Dietètica (ENIDE) prenem entre 17 i 21 grams diaris.

grams de fibra en aliments .dietista - nutricionista mataró maresme

Una dieta deficient en fibra dietètica no només és responsable de restrenyiment, sinó que pot ser un factor important de desenvolupament de malalties cardiovasculars, diabetis, càncer de còlon i diverticulosis. I un recent estudi, també relaciona la fibra amb els accidents vasculars cerebrals. Us deixo l’article aquí.

Màxim 5 g de Sal al dia

El consum mitjà de sal a Espanya és de 9,9g/dia

Un consum excessiu de sal és la principal causa d’Hipertensió i està associat al 45% dels Infarts i al 50% dels Ictus (dades AESAN).

I per acabar, una mica de reflexió… És evident que el tabac provoca càncer, entre altres afeccions pulmonars. De fet, és tan evident que els anuncis publicitaris estan prohibits. La meva pregunta és, després de les recomanacions de l’OMS, de l’Associació Americana del Càncer, de l’Associació Americana de la Diabetis, i altres societats de renom mundial, i la situació real que estem vivint, a què esperem per actuar?

Salut!

La Teva Nutricionista.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s