El llistat de la compra

Posted on Actualizado enn

És important saber que una alimentació saludable comença per una correcta planificació i una tria adequada dels productes que introduïren en el nostre cistell o carretó.
Però, un cop coneixem la teoria, com portem a terme la pràctica? Cada dia els supermercats (i ja no parlo dels hipermercats) estan plens de nous productes. Productes estratègicament disposats pels corredors i els estants, amb dissenys que criden l’atenció, amb atractives ofertes o promocions de llançament, i “claims” o publicitat que la majoria de vegades no acaba sent el que ens han volgut vendre. Amb totes aquestes estratègies de les indústries alimentàries i les societats de consum, sembla impossible marxar del supermercat sense comprar alguna cosa que no teníem pensat comprar.

Aquí us deixo alguns consells bàsics per deixar passar de llarg les temptacions i poder marxar cap a casa amb la sensació que heu comprat el que volíeu comprar, ni més ni menys. Que res ni ningú domini el vostre pensament ni les vostres necessitats!!

supermercado

1. Informa’t sobre Nutrició i Alimentació saludable. Llegeix sobre el tema en blocs d’interès, segueix a les xarxes socials a gent entesa en el sector (sempre que siguin professionals, si us plau, no feu cas a un “famós/a” de torn que de cop i volta ha “escrit” un llibre sobre dietes…). Està demostrat científicament que si les persones responsables de fer la compra familiar tenen algunes nocions bàsiques sobre Nutrició, la compra es realitza de manera més saludable i equilibrada.

2. Planifica el menú de la setmana, o si més no, dels pròxims 3 o 4 dies. D’aquesta manera evitaràs que el poc temps s’apoderi de tu i acabis menjant sempre més o menys el mateix, i alhora compraràs els ingredients en funció dels plats que tens pensat preparar.

3. Fes una revisió prèvia a la despensa, on no pot faltar: Arròs, pasta i cereals, tots tres preferiblement integrals, llegums seques o en conserva, tubercles, verdures en conserva (pèsols, espàrrecs, xampinyons, pebrot vermell, pastanaga ratllada, carxofes…), conserves de peix (tonyina, sardines, musclos, escopinyes, cloïsses…), oli d’oliva, vinagre i sal iodada (sí, sí, iodada, la que conté Iode, microelement que contribueix, entre altres coses, en el desenvolupament de la funció cognitiva i en el manteniment d’un correcte metabolisme, i que és essencial per les dones, sobretot durant l’embaràs i la lactància. El gran Julio Basulto no ho podia explicar millor en aquest article).

4. Revisa el teu frigorífic i pensa en els aliments frescos que poden complementar aquells que tenim a la despensa, llet i derivats (les versions desnatades sempre seran millors), peix, carn, ous, verdures i hortalisses i fruites.

5. Un cop fet tot això ja pots elaborar una llista de la compra eficaç. Amb el menú planificat, serà més fàcil controlar les quantitats, sobretot dels aliments frescos i així evitar el seu rebuig (un altre dia parlaré de com evitar o reduir al màxim el rebuig a la cuina).
Si sempre sols comprar en el mateix supermercat, fes la llista pensant en l’ordre dels corredors i el que vas trobant a cada un d’ells. D’aquesta manera, és més probable que no et descuidis res de la llista, i a més a més, farem la compra més ràpida.

6. Vés al supermercat amb l’estómac ple. Feu la prova i comprovareu la diferència entre comprar amb gana i comprar havent menjat! Recordeu que la gana ens pot jugar una mala passada, i que els departaments de màrqueting de les indústries alimentàries ho saben i aprofiten aquests moments de debilitat!

7. En el supermercat, comença comprant els aliments no peribles, després els aliments frescos que no necessiten fred (fruites, verdures, ous), seguit dels aliments frescos que si requereixen fred (carnis, peix, làctics) i per últim els congelats. Les menestres de verdures, verdures congelades o preparats per fer saltats o remenats són una bona opció de menjar saludable per les persones que no disposen de tant temps a la cuina.
Col·loca’ls segons la seva naturalesa en el carro o cistell i posteriorment al cotxe. Un cop a casa seran més fàcils d’endreçar.

8. Compreu, en la mesura del possible, aliments de temporada. Us estalviareu diners i la qualitat organolèptica sempre serà millor. Compareu preus sempre per Kg o per Litre.

9. Llegiu les etiquetes dels aliments, és vital que sapigueu que porta el que esteu comprant! Un altre dia també parlaré de com interpretar correctament una etiqueta nutricional.

10. Comprova bé les dates de caducitat i de consum preferent. Com que tindrem el menú prèviament elaborat o pensat, podrem saber ràpidament si la data de consum d’aquell producte ens encaixa en el dia que teníem planificat consumir-lo.

dos_cestas_de_mimbre_con_verduras

I recorda que els ingredients bàsics que hem de tenir a casa són: Fruites i fruits secs, verdures i hortalisses en totes les seves varietats, cereals integrals, llegums, ous, carns magres, peix, làctics i oli d’oliva. Altres com snacks, galetes, brioixeria industrial, productes de pastisseria, embotits, refrescos, begudes alcohòliques i gelats, no són necessaris, ja que no alimenten! Que el seu consum sigui realment esporàdic, no oblidis que, si els tens a casa, els consumiràs més habitualment del recomanable!

Salut!

La Teva Nutricionista.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s